Úvod Magazín Čeština v malíčku, aneb Škola hrou - podmět a přísudek, pravopis

Čeština v malíčku, aneb Škola hrou - podmět a přísudek, pravopis

Blíží se konec roku! Neděste se, pouze školního roku. Ten kalendářní je tak zhruba v poločase – řečeno sportovní terminologií. Konce obou roků však bývají tak jak tak značně stresující. Ten kalendářní pro nás, kteří máme léta školní a studentská za sebou, ten školní zase pro mladší generaci.

Se školními i studentskými časy nemám ani já dávno nic společného, případné stresové situace si však celkem živě vybavím. Nic příjemného. Kvantum učiva k opakování, důkladné zkoušení, písemné práce, rozsáhlé slohové práce, diktáty, všelijaké vědomostní testy atd. (To ovšem nehovořím o dalších předmětech). Není toho málo, určitě mi dáte za pravdu. Snaha mít pěkné výsledky, tj. pěkné známky, udělat radost rodičům a koneckonců i sám sobě, nezklamat, něco dokázat. Není to pro každého žáka i studenta úplně jednoduché.

Abych byla konkrétní – český jazyk je tvrdý oříšek. Postupem času člověk zjistí, že ne úplně vždy jsou známky na vysvědčení tím rozhodujícím, tím nejdůležitějším, ale každopádně jsou vždy silným motivujícím prvkem, a to bez výhrady a pro každého! Pěkná známka z mateřského jazyka by však měla být určitou samozřejmostí. Z mnoha důvodů. Vůbec nemám na mysli „i“ nebo „y“, chybně napsanou předponu či předložku, malé či velké písmeno, zapomenutou čárku a další jiné, více či méně závažné chyby. Jde samozřejmě o mnohem víc: o dobrou slovní zásobu a její správné využití, tedy základní předpoklady kvalitní mezilidské komunikace, která ovlivňuje tolik důležité mezilidské vztahy. Správně se vyjadřovat, přesně vyjadřovat své myšlenky, názory, pocity, city, potřeby… I proto je důležité znát a ovládat svůj jazyk. Znalost mateřského jazyka (a samozřejmě to platí o jazycích obecně) nám umožňuje pochopit principy téměř všech oborů lidské činnosti, pomůže nám orientovat se (více či méně) i v oblastech obtížně pochopitelných. Mnohému člověk porozumí – a lépe porozumí, dokáže-li se správně zeptat, správně formulovat své otázky. I to je čeština. Dobrá slovní zásoba nás v mnoha situacích zbaví strachu, trémy, nejistoty. Dovolím si tvrdit, že mnoho lidí, kteří si tzv. dobře stojí se slovní zásobou, jsou samostatnější, zdravě sebevědomí. Ano, mluvím resp. píšu o verbální podobě jazyka – o řeči. Tady není vidět chyba ve výše zmíněných pravopisných „zákeřnostech“. Ale vše souvisí se vším: mluvené jde ruku v ruce s psaným. Je to otázka píle, snahy a též času. V textu jsem záměrně zdůraznila dvě slova: pěkná známka. Vy sami – podle svých schopností, znalostí, umu – vypracujete následující úkoly. V klidu, beze stresu. Jistě to zvládnete na nějakou pěknou známku. A pokud ne hned? Tak časem, pílí, snahou. Chybami se člověk učí.

A) Určete podmět a přísudek

  • Odpovězte na mou otázku.
  • Na stole je nějaká obálka.
  • Pampeliška je léčivá rostlina.
  • Život není peříčko.
  • Nabídku jsem musela odmítnout.
  • Ten mi nic neřekl.
  • Žába žbluňk do rybníka.
  • Starý šel pomalu kolem plotu.
  • Někdo na tě volá.
  • Teta se stala zdravotní sestrou.
  • První doběhl jako poslední.
  • Dýchat je důležité.
  • Učení mučení.
  • Úkol budu psát až večer.
  • Přestaň mi neustále radit.
  • Babička byla vždy trpělivá.
  • Jana byla velmi šikovná.
  • Přišli jste dost pozdě.
  • Červená je pěkná.
  • Červená barva je pěkná.
  • To ti nebudu věřit.

B) Doplňte správně tvary zájmena Já a ostatní pravopisné jevy

  • Stále si na něco –těžuje.
  • Ozv– se (já) brzy.
  • Obě moje kamarádky he–ky brusl–.
  • Dav– turistů –hlížel– k vysoké věži.
  • Líb– se (já) starší dívky.
  • Pozv– ke (já) také Jitku.
  • Zapo–li jste tu něco?
  • Bav– (já) ruční práce.
  • Moje sestra se všem líb–.
  • Holky slíb– úplně všechno.
  • Co (z,s) toho plyne?
  • Ty dvě um– vždy všechno.
  • Ve středu mám –borový –pěv.
  • (Já) to nevysvětluj.
  • Babičku často bol– klouby.
  • Rád –bírám houby.
  • Nejsem ra–í ptáče.
  • Nemusíš (já) stále sledovat.
  • Salát z ra–é zeleniny byl skvělý.
  • Kamarádce se líb– jeho oči.

A) Podmět a Přísudek

  • Odpověděla (ona).
  • Obálka je.
  • Pampeliška je rostlina.
  • Život není peříčko.
  • Musela jsem odmítnout (já).
  • Ten neřekl.
  • Žába žbluňk.
  • Starý šel.
  • Někdo volá.
  • Teta se stala sestrou.
  • První doběhl.
  • Dýchat je důležité.
  • Učení mučení.
  • Budu psát (já).
  • Přestaň radit (ty).
  • Babička byla trpělivá.
  • Jana byla šikovná.
  • Přišli jste (vy).
  • Červená je pěkná.
  • Barva je pěkná.
  • Nebudu věřit (já).

B) Pravopis

  • Stěžuje;
  • ozvi se mi brzy;
  • hezky bruslí;
  • davy vzhlížely;
  • líbí se mi;
  • pozvi ke mně;
  • zapomněli;
  • baví mě;
  • líbí;
  • slíbí;
  • z toho;
  • umí;
  • sborový zpěv;
  • mně;
  • bolí;
  • sbírám;
  • ranní;
  • mě;
  • rané;
  • líbí

……………………………………

Vyjde-li místo, tak ještě:

  • Přečetl– jsme tvou podrobnou –právu.
  • Oba –působy jsou správné.
  • Diváci měli možnost –hlédnout všechny filmy.
  • Obě dřevěné části jsem –b-l k sobě.
  • Zbytečně si to ne-těžuj.
  • Přečetli;
  • zprávu;
  • způsoby;
  • zhlédnout;
  • sbil;
  • neztěžuj

Archiv, časopis Krásná 2011

Pel-mel
Vlastimil Harapes: Tančím tak rychle, jak jsem přinucen (2. díl) Přestaňte už konečně kouřit!