Úvod Magazín Škola smyku

Škola smyku

Autoškola vás naučí, k čemu je volant, který pedál je brzda a který plyn, jak používat řadicí páku a že zpětná zrcátka jsou důležitá nejen při úpravě make-upu. Řidičem se však stáváte až se zkušenostmi a najetými kilometry. Lepším řidičem se můžete stát svým aktivním přístupem.

 

Muži přesvědčení o své řidičské nadřazenosti rádi rozdávají rady stylem „dovol, abych tě poučil!“, čímž se obvykle druhé straně udělá rudo před očima dříve, než se vůbec dojde k jádru problému. Já se do této role rozhodně stavět nechci, netoužím po tom, poučovat vás, jako to dělají rodiče adolescentního jedince chystajícího se na první rande, ráda bych zde však srozumitelnou a čtivou formou shrnula pár zásad, jak se chovat v krizové situaci, do které se za volantem vozu můžete, a to nejen v zimě, dostat velmi snadno. Půjde tedy o jakousi teorii školy smyku.

Pokud při výběru partnera dáte na první dojem, na první reakci za volantem v situaci, kterou jste předtím nikdy neprožili, se spolehnout nemůžete, správná nebude, a to z jednoduchého důvodu. Pudu sebezáchovy je v takovém případě jasné, že jde do tuhého, a ovládá tak každý váš pohyb a radí brzdit, ale správné řešení krizové situace jde často přesně proti tomu, co říká tento jinak v životě velmi užitečný pomocník a zachránce. Poučka, co neubrzdíš, neukecáš, zde totiž tak stoprocentně neplatí a pro naše potřeby by se dala upravit spíše na, co neuřídíš, neukecáš. Tentokrát se podíváme na dvě základní lekce, které se věnují pozici za volantem a technice brzdění. Příště už to bude těžší, naučíme se totiž zvládat nedotáčivý a přetáčivý smyk a aquaplaning. Ale dost teorie a filozofování.

Lekce 1:

Jak správně držet volant. No dobře, já vím, že držet volant umí i malé dítě, ale rozhodně ne tak, aby ho mělo pod kontrolou v jakékoli situaci! Kdykoli se na silnici rozhlédnu okolo sebe, vidím řidiče držící volant v jeho nejvrchnější části, ležérně ho přidržující jednou rukou naopak v části spodní nebo vyvalené na středové loketní opěrce a držící volant levou rukou v pravé polovině, což je specialita řidičů vozů koncernu Volkswagen, asi to vyučují v show roomech či co. Nedivím se pak statistikám nehodovosti a naopak nemohu přijít na to, proč si takový řidič obvykle přijde slovníkem pubertální mládeže „hustý a cool“. Základem je, pokud zrovna neřadíte či nepřidáváte teplotu na klimatizaci, určitě držet volant oběma rukama a v pozici „tři čtvrtě na tři“ a to s mírně pokrčenýma rukama. Správná vzdálenost od volantu při nastavování sedačky se dá jednoduchou pomůckou určit. Stačí se opřít o opěradlo, natáhnout jednu ruku před sebe a položit ji na vrchol věnce volantu. Ve správné vzdálenosti budete, pokud dochází ke kontaktu věnce s vaším zápěstím. Možná teď vzpomínáte na autoškolu a na svého instruktora, který vám kladl na srdce, ať držíte volant v pozici za „za deset dvě“. Ano, netuším proč, ale dříve se skutečně tato pozice rukou propagovala. Schválně si však vyzkoušejte, která pozice vám při rychlé změně směru jízdy bude lépe vyhovovat a která vás donutí k dřívějšímu zbytečnému přehmátnutí, a určitě mi dáte za pravdu. Správná pozice za volantem a jeho držení jsou skutečně velmi důležité a možná se budete divit, když dokonce řeknu, že pokud toto zvládnete a budete si na to při jízdě stále myslet, máte z poloviny vyhráno.

Lekce 2:

Jak správně brzdit. Opět relativně elementární problém. Základem je znalost vybavení vozu, ve kterém právě sedíte. Přítomnost či absence ABS má totiž zásadní vliv na techniku panického brzdění. Vůz bez ABS je ve chvíli, kdy ze sebe brzdová soustava dostává to nejlepší, prakticky neřiditelný. Zablokovaná kola jsou plně zaneprázdněna klouzáním po asfaltu a nedokážou přenášet ještě povely od volantu, které tak nemají na pohyb vozu prakticky žádný efekt. To je v pořádku v případě, že chcete jen zastavit. Pak držte pevně volant s koly rovně a brzděte, seč vám síly stačí. Pokud ale nestačí jen zabrzdit a vy se potřebujete vyhnout překážce, před kterou prostě nejste technicky schopni zastavit, je nutné postupovat jinak, jak již jsem zmínila, proti pudu sebezáchovy. Nejdříve je třeba naplno brzdit a využít vzdálenost, která vás dělí od překážky, k co nejúčinnějšímu zpomalení vozu. Jakmile se však překážka opravdu přiblíží, je nutné dát nohu z brzdového pedálu pryč. Kola se tak začnou znovu točit a budou schopna reagovat na povely řidiče a řízení. Sundejte tedy nohu z brzdy, stočte kola do rejdu a proveďte vyhýbací manévr. Poté opět srovnejte volant a pokračujte v brzdění, je-li to potřeba. To se vás netýká, pokud řídíte vůz vybavený ABS, kde můžete brzdit po celou dobu, tedy i při vyhýbání, jelikož ABS zbytek práce udělá za vás. Při čtení postupu vyhýbacího manévru asi vše vypadá relativně snadné, a hlavně tak, jako by bylo na všechny úkony dost času. Omyl! Krizová situace vyžaduje rychlé a správné reakce, neodpouští ani nejmenší chyby a nedá vám ani čas na rozmyšlenou. Proto je nutné, až se vám něco podobného přihodí v provozu, aby to nebylo poprvé, co podobnou situaci zažijete. Vyhlédněte si třeba opuštěné parkoviště a zkuste se podle předchozích instrukcí zachovat, převést teorii v praxi a vše si vyzkoušet, protože jedině tak vás nic nepřekvapí.

Zvládnutí těchto dvou základních lekcí vám pomůže stát se lepším řidičem a dá vám skvělý základ pro další pokračování, které se bude věnovat různým druhům smyku. Nemyslete si, že když budete jezdit, jak se říká, pomalu a opatrně, toto se vás netýká. Nezavírejte oči a to ani před prevencí, ani v krizové situaci. Zachovejte vždy chladnou hlavu a snažte se vše zvládnout. Hodně štěstí!

Technický lexikon

Velmi důležité je znát svůj vůz, v tomto případě půjde hlavně o přítomnost elektronických pomocníků aktivní bezpečnosti (opatření snižující možnost vzniku dopravní nehody):

ABS (Antiblock system): Systém brání zablokování kol při intenzivním brzdění. Díky tomu je možné i v takové situaci auto řídit, nedochází k brzdnému smyku, a systém tak usnadňuje například vyhýbací manévr.

ASR (Acceleration Slip Regulation): Zabraňuje zbytečnému protáčení kol při nešetrné práci s plynem. Když nejsou poháněná kola schopna přenést výkon motoru na vozovku, ASR je přibrzdí nebo omezí výkon motoru, aby přestala prokluzovat.

ESP (Electronic Stability Program):ESP neustále porovnává aktuální polohu vozu s úhlem natočení volantu. Pokud se odlišují, přibrzdí samočinně některé z kol, aby se vozidlo opět vrátilo do požadovaného směru. Pokud se budete při nákupu vozu rozhodovat mezi investicí do klimatizace nebo do ESP, volte druhou možnost. V létě vám sice možná bude horko, ale v krizové situaci by vám mohlo být mnohem větší.

BAS (Brake Assist): Brzdový asistent je pomocníkem hlavně pro ty, kteří buď z nezkušenosti, nebo z nedostatku fyzické síly nesešlápnou v krizové situaci pedál s dostatečnou silou a razancí. Při vyhodnocení známek krizové situace sám zvýší tlak v brzdovém systému na maximální možnou úroveň.

Archiv, časopis Krásná

Cestování
Vím o cizí nevěře Duše