Elizabeth Arden
V oboru se jí říkalo Miss Arden a byla známá pro svou neúnavnost, přemíru energie a dobré nálady. Byla perfekcionistka s velkým smyslem pro detail a nikdy se neohlížela zpět. Říkávala, že s každičkým neúspěchem se musí zacházet jako se smítkem na rukávu – ihned jej smést, rozhlédnout se, kdo vás u toho viděl, a jít rychle dál.
Z Florence se stává Elizabeth
Narodila se jako Florence Nightingale Graham coby kanadská Američanka britského původu. Svoje rodné Toronto však brzy opustila, aby se vydala do New Yorku za svým snem. Nejdříve si našla místo u jedné kosmetické firmy, ale v roce 1910 se jí podařilo otevřít si vlastní kosmetický salon na Páté Avenue. Spolu s ním se světu představila pod novým jménem – Elizabeth Arden. Vznik jejího pseudonymu je obestřen tajemstvím, vždy se spekulovalo hned o několika možnostech.
První teorií bylo, že si propůjčila jméno z tehdy velmi známé knihy Elizabeth a její německá zahrada, jiní tvrdí, že ji inspirovala Tennysonova báseň Enoch Arden a název zkombinovala se svým oblíbeným jménem Elizabeth. Ať už to tehdy bylo jakkoli, faktem zůstává, že se stala rychle známou stejně jako její slavné červené dveře, které firma dodnes používá jak v interiérech obchodů, tak na reklamních plakátech. Červenou barvu měla Elizabeth ráda, nejlépe v kombinaci s růžovou, a proto měly všechny její rychle se rozrůstající salony růžově zařízené prostory.
Ve velmi krátké době její firma představila větší množství kosmetických přípravků než jakákoli jiná kosmetická značka do té doby. V roce 1932, kdy představila na onu dobu nevídaně velkou řadu rtěnek nejrůznějších odstínů, vzrostl počet jejích obchodů na třicet. Před smrtí dokonce získala ocenění od britské královny i královny matky. Zemřela v 83 letech, pečlivě nalíčená a čerstvě navoněná „na cestu“.
Zaostřeno na vůně
Zpočátku prodávala firma Elizabeth Arden parfémy jiných tvůrců, teprve v roce 1922 přišla s první vlastní vůní. Tehdy to byla Arden Rose a Italian Lilac, které se představovaly vůní jednotlivých květin. Roku 1936 spatřil světlo světa parfém Blue Grass, který dnes již patří ke stále oblíbené klasice. Jméno mu dala Elizabeth z nostalgie, připomínal jí domov ve Virginii a stáda koní, které tam chovala. Parfém se stal okamžitě obrovským hitem a postrčil firmu o velký kus dopředu. Z mnoha jiných vůní, které Arden uvedla na trh ve třicátých a čtyřicátých letech, určitě stojí za zmínku dva. Prvním je Cyclamen ve flakónu ve tvaru vějíře, na němž byla připevněna snímatelná brož, a druhým byl It’s You, který má flakón jakoby podávaný křišťálovou ručkou. Pro oba parfémy byly vytvořeny flakóny z baccartského křišťálu a dnes patří mezi usilovně vyhledávané sběratelské kousky, jejichž cena by vás jistě dokázala zaskočit.
Vůně Elizabeth Arden dnes
Kromě již zmíněného hitu Blue Grass patří mezi nejznámější vůně Elizabeth Arden také Red Door. Je to bohatá květinová vůně, kterou po uvedení na trh propagovala modelka Linda Evangelista. Dnes je tváří značky herečka Catherine Zeta-Jones a prezentuje jak její vůně, tak dekorativní kosmetiku a péči o pleť. Další vůně Sunflowers byla stvořena roku 1993, a i když její název v překladu znamená Slunečnice, často se jí přezdívá Oslava života. Jednoznačně tehdy vyhrála všechny průzkumy ženských časopisů coby nejoblíbenější letní vůně. Lehce jí však šlape na paty parfém Arden Beauty se svou svěží květinovou vůní. Třetí neodolatelně svěží parfém vytvořený v laboratořích Elizabeth Arden nese název Green Tea. Poprvé byl uveden na trh v roce 1999 a od té doby patří k nejoblíbenějším vůbec. Je jemný a svěží, přesto výrazný a tóny zeleného čaje v kombinaci s citrusy zklidňují mysl a dodávají tělu energii. Neméně známý je parfém 5th Avenue, který má evokovat vzrušení, styl a přepych New Yorku, a zejména oné slavné stejnojmenné ulice. Jeho flakón byl symbolicky navržen podle tvaru mrakodrapu. Nedávno řady vůní Elizabeth Arden rozšířila Provocative Woman, svůdná a smyslná, hodna svého jména Provokativní žena.
Firma na prodej
Po smrti Elizabeth skončily i vztahy její rodiny s její firmou. Roku 1971 koupila společnost farmaceutická korporace Eli Lilly Co., která ji díky velkému potenciálu do budoucna vybavila nejnovější technikou a laboratořemi. Firma prošla velkými změnami a dnes jí vděčíme nejen za výrobu parfémů a kosmetiky Elizabeth Arden. Díky úzkým stykům se značkou Chloé v Paříži vznikl parfém Chloé and KL, jenž představoval Karla Lagerfelda, který tehdy pro House of Chloé navrhoval. Podobnou cestou přišla na svět i vůně Fendi od stejnojmenné italské módní značky, vůně Elizabeth Taylor White Diamonds, Valentino a Nino Cerruti.
Roku 1987 firma opět změnila majitele, stala se jím společnost Fabergé a ta ji po dvou letech prodala firmě Unilever. Pod jejím vedením dnes existují dvě firmy: Elizabeth Arden a sesterská firma Parfums International, pod jejíž hlavičku spadají i jiní výrobci parfémů. Impérium jménem Elizabeth Arden se tak stále rozrůstá.
5th Avenue
Představen: 1996
Tvůrce: Ann Gottlieb
Kategorie: květinová, poloorientální
Flakon: Susan Wacker
Základní tóny:
Hlava: šeřík, lípa, magnolie, muget, mandarinka, bergamot
Srdce: růže, fialka, ylang-ylang, tuberóza, broskev, hřebíček, muškátový oříšek
Základ: ambra, pižmo, santalové dřevo, kosatec, vanilka
Red Door
Představen: 1989
Tvůrce: Claire Cain
Kategorie: květinová
Flakon: Denise Paglina
Základní tóny:
Hlava: růže, fialka, ylang-ylang
Srdce: orchidej, jasmín, konvalinka, frézie, pomerančový květ
Základ: kuskus, med, dřevité tóny
Arden Beauty
Kategorie: květinová, poloorientální
Základní tóny:
Hlava: květ rýže, orosená zeleň, italský bergamot
Srdce: květy modrého lotusu, bílý zázvor, knotovka lesní, orchidej
Základ: santalové dřevo, bílý jantar, pižmo
Archiv, časopis Krásná 2008