Úvod Magazín Coco Chanel

Coco Chanel

Jméno Chanel je známé po celém světě. Při jeho vyslovení se vám zřejmě vybaví prošívané kabelky, černobílé kostýmky a perlové náhrdelníky, číslo pět, nebo samotná Coco, jak jinak než v klobouku a s cigaretou v ústech.

Coco Chanel, legenda, nejenom ve světě módy, ale také důležitá postava v rozvoji ženské rovnoprávnosti, se narodila roku 1883 a její začátky jsou dodnes obestřené tajemstvím. Samotná Coco o nich nikdy nemluvila, stejně tak jako o svém dětství. V roce 1913 si otevřela v Paříži prodejnu s klobouky, na které byla sama zatížená, a krátce nato se začala věnovat krejčovství. Právě díky ní se dodnes ve světě módy používají termíny jako Total Look a také malé černé šaty. A byla to právě ona, kdo ženy oblékl poprvé do společenských kalhot. Ty se tehdy křehčímu pohlaví promíjely pouze při těžké práci na poli. Coco se díky tomu stala ženou číslo jedna, ale nutno říci, že zvedla i obrovskou vlnu nevole u konzervativnějších žen. V roce 1935 už její módní dům zaměstnával více než dva tisíce švadlen.

Slavná „pětka“

Dodnes není na světě slavnější parfém než Chanel N°5. Coco si vůni vybrala v roce 1921 z pěti vzorků, které jí nabídl jejich tvůrce Ernest Beaux. Pátý vzorek se jí líbil nejvíce, a jelikož bylo tehdy i pátého dne v měsíci, ponechala mu pracovní název N°5. Od té doby bylo číslo pět jejím šťastným a své módní kolekce vždy předváděla pátý den pátého měsíce. Protože však Coco neměla na výrobu a prezentaci vůně dostačující finanční prostředky, poprosila tehdy o pomoc vlivného podnikatele Pierra Wertheimera, v jehož rodině vlastnictví podniku Chanel zůstává dodnes.

Po fenomenálním úspěchu parfému uvedla Coco během následujících deseti let ještě vůně Gardenia, Bois des Iles, Cuir de Russie a také Chanel N°22. Potom však její podnikání přerušila druhá světová válka a po dlouhých čtyřicet let se nedělo vůbec nic. Po takto velkém odmlčení byl nový parfém Chanel N°19 uveden na trh s obrovskou slávou a očekáváním. Vytvořil ho Beauxův nástupce a další kouzelník s vůněmi Henri Robert. Parfém byl pojmenován po datu, ve kterém byl představen – 19. srpna, na 87. narozeniny Coco Chanel. Zemřela o několik měsíců později.

Chanelu hrozí zánik

Po její smrti začala módní značka upadat a skoro se zdálo, že firma zemřela spolu se svou jmenovkyní. Byl sice vytvořen svěží a dodnes oblíbený parfém s názvem Cristalle, samotný však firmu nad vodou udržet nemohl. Teprve v roce 1984 se zájem o módní dům oživil, a to díky jmenování Karla Lagerfelda, který se stal předním návrhářem. Lagerfeld je dnes se jménem Chanel už nenávratně spjat a každou sezonu se mu svými klasicky elegantními, a přesto mladými modely daří dokazovat, že jméno Chanel zaslouženě patří na vrchol světové módy.

Po znovuzrození jednoho z největších módních salonů přišla vůně Coco, pojmenovaná po výjimečné ženě, jejíž jméno znamená luxus a kvalitu. Roku 1996 byl vytvořen další inovovaný parfém Allure, u něhož se vyměnily původní akordy vůní odlišné od třístupňové struktury. Zajímavostí parfému je, že je směsicí mnoha tónů, z nichž žádný nedominuje. Parfém tak připomíná každému něco trochu jiného a nelze ho konkrétně popsat. Má ještě sestru s názvem Allure Sensuelle, jejímuž stvoření byla inspirací francouzská herečka s hlubokým, a přesto velmi ženským hlasem Anna Mouglalis, která se později stala i tváří vůně.

Chanel dnes

Obaly všech parfémů Chanel vycházejí z původního jednoduchého návrhu, který pro slavnou „pětku“ vybrala sama Coco. Dnešní vůně pro salon vytváří už přes dvacet let Jacques Polge, kterému se také přezdívá „nos Chanelu“. Udržuje trvalé vtahy s pěstiteli jasmínu a májové růže v oblasti Grasse, jedině tak prý má jistotu, že bude jasmín opravdu výjimečné kvality. Sám se tam také jezdí pravidelně dívat, zda se o květy a rostliny pečuje s láskou. Právě on je i tvůrcem svěží vůně Chance, která je jako jediná v kulatém skleněném flakonu a reprezentuje dnešní dobu a postavení žen v ní – každá nabídnutá šance (překlad slova Chance) se musí pořádně chytit a už nepustit.

Další vůní je mladistvější verze barokního parfému Coco, který je pouze pro opravdové dámy. Je jí Coco Mademoiselle a „nos Chanelu“ o ní prohlásil: „Při prvním přivonění ucítíte citrusové tóny jako u klasické Coco, ale vše v novém parfému je mladší a svěžejší. Růže v Coco je medová, zde je to ranní růže s rosou. Spodní tóny jsou lehce maskulinní, takové jsou i dnes soběstačné a sebevědomé mladé ženy.“ Vůni reprezentovala několik let britská modelka Kate Moss, o kontrakt přišla až ve chvíli, kdy se na ni provalila závislost na kokainu. Chanel od ní dal na pár let ruce pryč a novou tváří vůně se stala mladičká herečka Kiera Knightley, známá především z filmů Láska nebeská a Pýcha a předsudek.

Mezi další slavné ženy, které propůjčily svou tvář parfému Chanel, patří i Catherine Denevue, která se stala na několik let synonymem Chanel N°5, Nicole Kidman, Audrey Tautou, ale také Brad Pitt. V současné době je tváří legendární vůně herečka a modelka Lily-Rose Depp, dcera herce Johnnyho Deppa a zpěvačky Vanessy Paradis.

Marilyn Monroe s lahvičkou svého oblíbeného parfému, o kterém pronesla onu známou větu. Na otázku jednoho novináře, v čem v noci spí, zda v košilce či v pyžamu, kdysi s nevinným úsměvem odpověděla: „Jedině v Chanelu číslo pět!“

Osobnosti a rozhovory
Co je to, když se řekne...Nápoj lásky Jiří Šlitr očima Jaroslavy Moserové